Järvar

Under praktiken på Nordens Ark fick jag jobba lite med järvar, och jag säger bara FY vilka roliga djur! En stor del av sysslorna på djurparken går ut på att berika djurens miljö så att de i största möjliga grad kan utöva sina naturliga beteenden, och det var så tacksamt att göra detta hos järv. Den berikning jag fick pröva på var födosök. Jag fick en hink med köttbitar och sprang runt som en galning i hägnet och gömde bitarna på så svåra ställen som möjligt. Järvar är helt fantastiska, de är sjukt envisa och smidiga. Dessutom kan man vistas i hägnet samtidigt som de är där, och de kommer riktigt nära. Kommer de för nära så bör man dock skrämma bort dem för säkerhets skull. Mycket handlar om att man ska röra sig med en sådan pondus att djuren aldrig skulle komma på tanken att komma för nära inpå. De ser ju väldigt mysiga ut men jag är övertygad om att man skulle få sig ett rejält hugg om man skulle försöka klappa dem.
 
 
Även om man lägger köttbiten längst ut på en smal gren så kommer de på sätt att få tag i den! Helt otroliga djur!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0