Snöleoparder

Jag har en massa bilder från utbildningen som jag ännu inte lagt upp, så jag tänkte skriva några inlägg om olika djurarter och hur det var att jobba med dem. Först ut är snöleopard!
 
Under praktiken på Nordens Ark så fick jag komma väldigt nära snöleoparder. De vuxna djuren går man inte in till, men jag hade turen att vara där medans tre ungar var så pass små att man kunde gosa med dem. Ja, GOSA. Vi slussade ut mamman till ett annat hägn och gick in till ungarna. Vi lockade dem till oss med hjälp av köttbitar och när de väl kommit fram betedde de sig precis som tamkatter. Att klappa en snöleopardunge som som stryker huvudet mot en är bland det häftigaste jag någonsin varit med om. Sådana upplevelser hör inte till det vanliga i en djurpark så jag är väldigt tacksam över att jag fick vara med om det! Bara någon vecka efter detta så var ungarna för stora för att gå in till. 
 
 
I övrigt är det väldigt noga med säkerhetsrutiner när man jobbar med stora katter. Hur lugna och snälla djuren än kan verka så är de trots allt vilda och opålitliga. Man slussar alltid ut dem till ett annat hägn innan man själv går in för att städa och utfodra. Utfodringen ja. Jag har sett så mycket blod och kött att det är ett under att jag inte svimmade. Det hör ju till att rovdjur ska ges kött, men det är inte det mysigaste att stycka till exempel ett hästhjärta. Men jag är glad att jag klarade av det, för det är trots allt en stor del av jobbet som djurvårdare i djurpark.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0