Fisk & gnagare

Förra veckan avslutade jag min smådjurspraktik i en zoobutik. Efter att ha hållt på med reptiler och insekter till och från hela sommaren så var det faktiskt ganska tråkigt med kaniner, gnagare och fisk. Men visst är även de trevliga djur, men det känns inte riktigt lika givande att jobba med dem. Men lägger upp några bilder ändå!

Go kanin som somnade i mitt knä när jag skulle klippa klorna på den!
Min favoritkanin, som tyvärr hade en ögoninflammation som personalen inte "hade tid" att sköta på helgerna(när vi praktikanter inte var där). Jag tyckte så synd om den att jag gav den till mina småbröder i födelsedagspresent. Annars hade den förmodligen avlivats.
Jobbade lite med att göra fem gerbilungar tama. Det gick förvånansvärt lätt!

Läckra svarta svärdsbärare!
 
Jag har funderat lite över det här med hållning av smådjur. Mitt intryck är, rent generellt, att folk som har reptiler som husdjur är mer måna om djurens hälsa än folk som har gnagare. En vanlig dödsorsak på hamster är till exempel att djuret glöms bort och helt enkelt svälter till döds. Är det för att dessa djur är så lättillgängliga? Vem som helst kan gå in i en zoobutik och köpa en hamster liksom, men det är en annan grej att skaffa sig en orm. Kanske är det för att så många är rädda för reptiler som det nästan bara är personer med ett genuint intresse som skaffar sig dessa. Eller för att reptiler känns mer "exotiska", så att man rent naturligt kollar upp hur djuren ska hållas. Eller för att gnagare anses vara så lättskötta att man helt enkelt tar för lätt på det. Jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar. Det finns folk som är suveräna på att sköta sina gnagare, och även folk som suger på att sköta sina reptiler. Men ändå.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0