För mjölkkon

Jag gillar verkligen kor. De är så mysiga och faktiskt ganska lätta att förstå sig på när man läst in sig på dem. Men jag tycker att man borde kasta ljus på hur det faktiskt ser ut i dagens mjölkindustri. Visst är det bättre än förr, men det är fortfarande stora problem med dåliga klövar och mastit. Djuren ses som maskiner som ska producera så mycket mjölk som möjligt, och vissa kalvar kan inte ens dia på egen hand när de föds, jag antar att det är något som omvedvetet blivit "bortavlat". 
Tänk om man kunde ordna det så att alla kor, istället för att vara ihopträngda i en skitig lösdrift eller uppbundna i en trång spilta, fick vara ute under tiden de inte mjölkades? Visst skulle det bli enormt mycket mer jobb för bönderna med ett sådant arrangemang, men jag skulle gladeligen betala dubbelt så mycket för min mjölk om jag visste att pengarna bidrog till att ge djuren ett bättre liv. Vi borde lära oss att ge dessa härliga djur den respekt och omtanke de förtjänar.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0